tisdag 9 oktober 2012

Te-servis i frivoliteter/ Tatted tea set

På Tat Days 2012 köpte jag flera frivolitetsböcker eller häften. En av dem var "Tea is for Tatting" av Marta Ess. Ur den har jag bland annat gjort denna fina lilla te-servis. Jag gjorde den i Lisbeth nr 20 och ett vitt garn som jag inte vet märket på men som var ungefär lika tjockt.
Koppen är 8-9 mm i diameter och 7 mm hög.
Fatet ca 1,5 cm i diameter
Tekannan är 2,2 cm i diameter och 4,8 cm från handtag till pip.
Mjölkkannan är 1,2 cm hög och sockerskålen 1 cm hög.
På bilden är delarna inte stärkta än men det behövs för att få lite fason på dem, särskilt tekannan.
Det är ganska pilligt men roligt att göra! Fatet tog 40 minuter att göra och sockerskålen och en kopp tog två timmar. Jag har inte tagit tid på de andra delarna men det får väl bli nästa gång. Efter att bilden togs har jag gjort en kopp till och jag tänkte ha 4 koppar och fat sammanlagt.

Tack till min vän Kristina som tog bilden!

At Tat Days 2012 I bought a lot of tatting books or booklets. One was "Tea is for tatting" by Martha Ess. I have made this nice little tea set. The blue yarn is Lisbeth no 20 and the white, some other yarn, also 20.
The cup is 8-9 mm in diameter and 7 mm high.
The saucer is 1,5 cm in diameter
The teapot is 2,2 cm in diameter and 4,8 cm from handle to the spout.
The milk jug is 1,2 cm high and the sugar bowl is 1 cm high.
The parts are not starched on the picture and need to be, especially the teapot.
It's quite fiddly to do but I had a lot of fun doing them. The saucer took 40 minutes to do.

Thanks to my friend Kristina who took the picture!

2 kommentarer:

Efwa sa...

Ååh vad gulligt! Vad duktig du är.

Corina sa...

Lovely teaset, great job!